Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
|||||||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Te-pavillonen Shoko-ken, Overfor Pinjerne (1628), bygget af generalen og te-mesteren Hosokawa Sansai |
Interiør fra typisk minka, folkehus, med løse stråmåtter på gulvet. De tykke, faste tatami-måtter blev først sent brugt i minkaen | |||||||||||||||||||
Vi er nu nået til sidste billede. Generelt ligger der i det dialog-perspektiv, som jeg har arbejdet ud fra, et afklarende potentiale i at spejle sit eget udgangspunkt i måder og tilstande fra en anden kulturbaggrund. Gennem mødet med - og tilegnelsen af - det fremmedes indre logik, kan vi vinde klarhed om forhold i vores egen verden, der ellers ligger for tæt på, til at vi har noget forståelsens perspektiv. Min tilgang - dette hele tiden at søge relationen mellem liv og form, at søge formens indlejring i kulturlivet - har givet et frugtbart perspektiv på udviklingen i den japanske arkitekturhistorie i 1500-tallet og 1600-tallet; et perspektiv, som endnu venter på sin samlede formulering. Stillet overfor bæredygtighedsudfordringen ligger der i mine øjne et stort inspiratorisk potentiale i sukiya-arkitekturen. Omend det også var de velstilledes leg, så var te-æstetikken og sukiya-arkitekturen i sit udspring en målrettet æstetisk artikulering af nøjsomhedssamfundets betingelsessæt. Te-æstetikken formulerede et kunstnerisk højt raffineret arkitektonisk sprog gennem en systematisk forædlingsproces af det profane hus' elementer og materialer. Hvor kloden tydeligvis er ved at segne under opfyldelsen af den amerikanske drøm, ville den kunne blomstre af en menneskehed af opmærksomme te-drikkere, som havde indset uendeligheden i det små. Se Arbejdets Rum, "Refleksioner i te-rummet" 6 af 6, pp. 379-86 (383-85). |
|||||||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
|||||||||||||||||||||
11.10.2011 |
|||||||||||||||||||||