Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
|||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Gyde i Nishijin, som siden slutningen af 1400-tallet har været Kyotos tekstildistrikt | Kyoto set fra nordvest. Byen fylder i dag sit bassin fuldt ud | |||||||||||||||
Billedet til højre er taget fra Kyotos nordvestlige hjørne, og byen spænder idag helt ud til de omgivende bjerge. Man kan netop fornemme Nishijins tæt-lave bånd, som strækker sig indad mod venstre. I de smalle gader hører man overalt de karakteristiske metalliske lyde fra mekaniserede væve - mange familier har stadig en væv eller to. I dag er der kun omkring 25.000 væve tilbage - mere og mere arbejde udliciteres til landdistrikter, og mekaniseringen gør sit til at presse vævehåndværket, men gennem Edo-perioden (1603-1868) var der op mod 100.000 beskæftigede i Nishijins tekstilindustri. Se Arbejdets Rum, "Boblearkitektur" 3 af 3, pp. 135-42 (138 ff.), samt "De ansattes Hinaya," pp. 193-202 (193). |
|||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Shinju-ans te-pavillon, Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
|||||||||||||||||
11.10.2011 |
|||||||||||||||||