Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
||||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Interiør fra annekset i Origin III | Haverummet syd for Origin III, hvor anneksets lysåbninger ses ved den fjerne ende | ||||||||||||||||
Flere steder, som her i annekset, fortsætter Origin IIIs lysindtag deres bevægelse langt ind i rummet. Takamatsus bygninger har været gode, siger Izukura-san, men nu er de blevet et fossil - de passer ikke til den makrobiotik, som Izukura-san de senere år har været meget optaget af. Han har flere gange overvejet at flytte Hinaya ud af Kyoto og siger spøgende, at bygningerne så kunne bruges som parkeringshus. Når Izukura-san fortæller om bygningerne, taler han pænt om dem selvom han ikke kan lide dem - han ville aldrig indrette sig sådan privat. Men han ønskede at skabe et firma, der åbnede sig mod verden, og derfor var han nødt til ødelægge de gamle byhuse. De nye bygninger har tvunget ham til at forstå sine produkter på en helt ny måde. De har givet ham et helt nyt syn på naturen. Se Arbejdets Rum, "Shin Takamatsus Hinaya" 1 af 3, pp. 143-50 (145-50), samt "Izukura-sans Hinaya" 1 af 2, pp. 177-84 (177) og 2 af 2 pp. 185-92 (190). |
||||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
||||||||||||||||||
11.10.2011 |
||||||||||||||||||