retur til forside
Jens Hvass:
offentlig fremlæggelse af
phd-afhandlingen Arbejdets Rum

Kunstakademiets Arkitektskole
København 09.09. 1998.
tilbage frem
vis større billede vis større billede
download foredragsteksten
download afhandlingen
I forbindelse med te-ceremonien serveres ofte et lille raffineret kaiseki-måltid Plan over Shinju-ans roji-have
Her er det en plan over Shinju-ans roji - med de vigtigste bevægelsesmønstre tegnet ind.

Te-ceremonien findes i mange forskellige former. En fuld ceremoni kan vare op mod 4 timer. I en sådan ceremoni er der indarbejdet et kaiseki-måltid - en lille anretning til at stille den værste sult. Måltidet kunne serveres i te-rummet eller i et tilliggende rum.

Under alle omstændigheder blev gæsten på et tidspunkt sendt tilbage i roji-haven, der havde en lille hvile- eller venteplads indarbejdet.

I forhold til tidligere havetyper, der var lavet til stillesiddende betragtning, går man i roji-haven så at sige ind i billedfladen, så alle designkoncepter med udgangspunkt i det fikserede øjepunkt brød sammen i roji-haven.

Roji-haverne danner, når de er bedst, et kontinuert rum - med en fuldbyrdet rumlighed, som korresponderer oplevelsessituationen, når man bevæger sig gennem rummet.

Se Arbejdets Rum, "Refleksioner i te-rummet" 1 af 6, pp. 313-28 (kaiseki 315, rojiens rum 326).


retur til Arbejdets Rum forside

01: Arbejdets Rum introduktion
02:
03:
04:
05:
06: Kyoto
07: Nishijin
08:
09:
10: Hinaya

11: Origin I
12:
13:
14:
15: Obi
16: Origin III
17:
18:
19: Senshoku-do
20:

21:
22: Hinayas farveri
23:
24: Zen arbejde
25:
26: Zen-æstetik
27:
28: Shinju-an
29:
30: Shinju-ans hojo

31:
32:
33:
34: Shinju-ans østhave
35: Shinju-ans roji
36: Teigyoku-ken
37:
38:
39:
40: Kaiseki

41:
42:
43: Dogu
44: Shokin-tei
45:
46:
47:
48:
49:
50: Shoko-ken / afslutning

11.10.2011