Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
|||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Østvæggen i Shinju-ans hojo, hvor der hver morgen ved daggry reciteres sutraer | Hojoens nordøstlige hjørne. Fusuma-skydedørene er malet af Soga Jasuko II ved templets grundlæggelse i 1491 | |||||||||||||||
Hjerte-sutraen er en af de sutraer, der reciteres hver morgen. De fortættede udsagn reciteres tæt fremadskridende, og lyder noget i den her retning: form er tomhed og tomhed er form - hvad der er form er tomhed - hvad der er tomhed er form - i tomheden er der ingen form, ingen følelse, ingen sansning, ingen bevidsthed - ingen øje, øre, næse, tunge, krop, bevidsthed - ingen forme, lyde, dufte, smage, berøringer eller tankefragmenter - ingen synsorganer og så videre remsen er uophørlig, skrifttegnet for intethed går igen og igen i hjerte-sutraens afskrælning af dualistiske vildfarelser - der er ingen lidelse, ingen oprindelse, ingen standsning, ingen vej. Ingen genkendelse, ingen opnåelse og ingen ikke-opnåelse. I det gryende morgenlys kan fusuma-malerierne knapt skelnes. Kun gradvist i løbet af sutra-recitationen bliver fusuma-billederne mere definitive, men oplevet på stedet havde de selv midt på dagen en blidhed i rummet og en fortættet stilhed, jeg aldrig læste ud af de glittede kunstbøger. Se Arbejdets Rum, "Ikkyus living zen," pp. 261-78 (261). |
|||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
|||||||||||||||||
11.10.2011 |
|||||||||||||||||