retur til forside
Jens Hvass:
offentlig fremlæggelse af
phd-afhandlingen Arbejdets Rum

Kunstakademiets Arkitektskole
København 09.09. 1998.
tilbage frem
vis større billede vis større billede
download foredragsteksten
download afhandlingen
Skrifttegnet for intethed, mu, kalligrafi af zen-mesteren Hakuin (1685-1768) Revet grusflade fra sydhaven ved zen-templet Konchi-in
Her ser vi skrifttegnet for intethed. Mu - nothingness, intethed - er det nøglepunkt, alle buddhistiske sekter mødes om.

I zen-filosofien støder man til stadighed på negerede begreber.

Hisamatsu opstiller for eksempel 7 zen-æstetiske karakteristika, der alle rummer skrifttegnet mu - som for eksempel mu-ho, uden regel - eller mu-shin, uden hjerte eller bevidsthed.

For at forstå zen-æstetikken og zen er det uomgængeligt vigtigt at fastholde, at det er dualismen, som negeres.

Kunstneren og kunsthåndværkeren søgte i sit arbejde en transcendens af dualismen mellem kunstner og kunstværk, idé og udtryk, form og funktion - og søgte dermed formens ikke-form. Zen-æstetikken er således frugten af et eksistentielt arbejde.

Se Arbejdets Rum, "Zen og kunstnerisk arbejde," pp. 305-12.


retur til Arbejdets Rum forside

01: Arbejdets Rum introduktion
02:
03:
04:
05:
06: Kyoto
07: Nishijin
08:
09:
10: Hinaya

11: Origin I
12:
13:
14:
15: Obi
16: Origin III
17:
18:
19: Senshoku-do
20:

21:
22: Hinayas farveri
23:
24: Zen arbejde
25:
26: Zen-æstetik
27:
28: Shinju-an
29:
30: Shinju-ans hojo

31:
32:
33:
34: Shinju-ans østhave
35: Shinju-ans roji
36: Teigyoku-ken
37:
38:
39:
40: Kaiseki

41:
42:
43: Dogu
44: Shokin-tei
45:
46:
47:
48:
49:
50: Shoko-ken / afslutning

11.10.2011