Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
|||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Zen-præst laver kalligrafi. Sho-do, kalligrafiens vej, eller penslens vej, har stadig mange udøvere i Østen | Sa-do betegner teens vej. Her er det en af 15 scener i billedserien "Chanoyu" af Toshikata Mizuno (1866-1903) | |||||||||||||||
I Østen har arbejdet traditionelt været indfældet i en forståelsesramme som forskellige veje. Tilrettelagt og udført på rette vis, kunne samtlige livets aktiviteter sammenføjes til åndelige veje, hvor det konkrete og det eksistentielle arbejde smeltede sammen. En række af sådanne veje har overlevet frem til idag, som ken-do, kyu-do og ko-do, sværdets, buens og røgelsens vej. Eller som på billederne, sa-do og sho-do, teens og penslens vej. Suffikset do hedder på kinesisk tao og er det Tao som betegner den kinesiske taoisme. Den taoistiske dimension gav den japanske middelalders arbejdsrum et markant eksistentielt tilsnit. Men gradvist - i takt med konfucianismens og dermed formens sekularisering - bliver det japanske arbejdsrum lagt i definitiv ydre form. Et tema som forbinder afhandlingens to case-studier, er således konfucianismens udvikling til neo-konfucianisme - en udvikling, der over århundrederne har afstedkommet store bevægelser i den måde, hvorpå den kunstneriske form virker ind i det japanske kultur- og samfundsliv. Se Arbejdets Rum, "Den japanske ABC" 2 af 2, pp. 69-78 (72). |
|||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
|||||||||||||||||
11.10.2011 |
|||||||||||||||||