retur til forside
Jens Hvass:
offentlig fremlæggelse af
phd-afhandlingen Arbejdets Rum

Kunstakademiets Arkitektskole
København 09.09. 1998.
tilbage frem
vis større billede vis større billede
download foredragsteksten
download afhandlingen
Skrifttegnet for Buddha Skrifttegnet for menneske
To kalligrafier af Jiun Onko (1718-1804)
Her er det to skrifttegn, for henholdsvis Buddha og Menneske.

I sin omgang med det kunstneriske udtryk lægger zen vægt på det spontane, det enkle, det karske og det udelte - og skraber ubønhørligt alle overflødige detaljer væk. Zen søger den gnistformede oplysning.

Filosoffen og zen-manden Shin'ichi Hisamatsu (1889-1980) skriver, at det, der karakteriserer zen-æstetikken er, at den manifesterer et formløst Selv eller et selvløst Selv - to synonymer for en alt gennemtrængende og i alt tilstedeværende Buddha-natur.

Hisamatsu sammenligner zen-æstetikken med en ekspressionisme, der lader denne Buddha-natur komme til udtryk.

Zen-buddhismens interesse i kunstværket ligger således ikke i dets æstetiske form eller i dets egenskab af kunstobjekt, men præcist i dets evne til at vise ud over sig selv og pege direkte på sin - og dermed altings - Buddha-natur.

Se Arbejdets Rum, "Zen og kunstnerisk arbejde," pp. 305-12.


retur til Arbejdets Rum forside

01: Arbejdets Rum introduktion
02:
03:
04:
05:
06: Kyoto
07: Nishijin
08:
09:
10: Hinaya

11: Origin I
12:
13:
14:
15: Obi
16: Origin III
17:
18:
19: Senshoku-do
20:

21:
22: Hinayas farveri
23:
24: Zen arbejde
25:
26: Zen-æstetik
27:
28: Shinju-an
29:
30: Shinju-ans hojo

31:
32:
33:
34: Shinju-ans østhave
35: Shinju-ans roji
36: Teigyoku-ken
37:
38:
39:
40: Kaiseki

41:
42:
43: Dogu
44: Shokin-tei
45:
46:
47:
48:
49:
50: Shoko-ken / afslutning

11.10.2011