Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
|||||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Origin I (1981), Hinayas indgangsfacade mod øst, tegnet af Shin Takamatsu (f. 1948) | Origin I, facadetegning | |||||||||||||||||
Takamatsu blev med Hinayas nye hovedkvarter stillet en helt fri opgave - vi skal nok finde ud af, hvordan vi skal bruge rummene, når de står færdige, sagde Hinayas direktør, Izukura-san. Derefter indledte han en række lange dialoger med Takamatsu - om Nishijin og vævetraditionen, om kimonoens placering i det moderne Japan og vævetraditionens krise, om forretningsetik og Izukura-sans ønske om at henvende sig til det moderne Japan, om konfucianisme og om livssyn - men aldrig specifikt om, hvad bygningerne skulle kunne. Den eneste fordring, Izukura-san stillede, var at bygningerne skulle rumme historien - Nishijins og Hinayas historie - uden at forfalde til den historiske form. Efter et halvt års tid ringede Takamatsu, at det var for svær en opgave - han ville gerne fritages fra den. Men han fik ikke lov: Kom med et forslag, insisterede Izukura-san. Takamatsu kom så med et forslag, og Izukura-san sagde blot: iko, lad os komme i gang. Se Arbejdets Rum, "Shin Takamatsus Hinaya" 1 af 3, pp. 143-50 (143-45). |
|||||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
|||||||||||||||||||
11.10.2011 |
|||||||||||||||||||