Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
||||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Fra Origin I's 2. sal, hvor tekstilprodukter ligger fremme for salg | Kimono med obi, som det brede mavebånd kaldes. Ved højtider som nytår klæder japanerne sig stadig i silke-kimonoer | ||||||||||||||||
Overalt i bygningens mange rum møder man ædle tekstiler udført i den fineste håndværksmæssige tradition. Tre dage hver måned er hele huset åbent for salg. Hinaya er en engros-virksomhed og henvender sig kun i lille udstrækning til private. Men man sælger meget små portioner ad gangen - måske kun en enkelt del. Obien er et næsten 4 meter langt bånd, som afsluttes med en dekorativ knude på ryggen. Til højre ser man nogle typiske moderne kimonoer og obier - med stærke farver og mønstre. Se Arbejdets Rum, "Izukura-sans Hinaya" 1 af 2, pp. 177-84 (176-77). |
||||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
||||||||||||||||||
11.10.2011 |
||||||||||||||||||