Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
|||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Isometrisk skitse af Teigyoku-ken med dets karakteristiske forrum, kaldet tsubo-no-uchi | Teigyoku-ken interiør, set mod daime-måtten, den trekvarte måtte, hvorfra te-mesteren forbereder teen | |||||||||||||||
Her er vi gennem den lille kravle-indgang kommet ind i Teigyoku-ken, Havens Juvel. Selve te-rummet er kun 2 3/4 tatami-måtte stort, så Teigyoku-kens areal udgør ca. 3 1/2 m2 eller 4 1/2 m2 inklusive tokonoma. Alligevel er loftfladen delt i 3-4 flader. I det lille forrum finder man et lille vandbassin udhulet i toppen af en chozubachi-sten - man renser symbolsk hænder og mund, inden man entrer te-rummet. Te-rummet var ikke blot en form i sig selv. Rummet blev håndteret som en processuel ramme, der nøje måtte modsvare en lang række bevægelser og aktiviteter i rummet af rituel karakter. De små te-rum - de mindste er kun 1 3/4 eller 2 tatami-måtter - blev et rumligt forsøgslaboratorium, hvis resultater fik stor indflydelse på også større bygninger og rumtyper. Se Arbejdets Rum, "Refleksioner i te-rummet" 1 af 6, pp. 313-28 (317-28). |
|||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
|||||||||||||||||
11.10.2011 |
|||||||||||||||||