Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
|||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Shinju-ans roji-have i den modsatte retning | Efter en tid i te-rummet blev gæsterne sendt tilbage i roji-haven - og rummet måtte derfor "fungere" begge veje | |||||||||||||||
Gennem den måde, hvorpå stenene blev lagt, kunne opmærksomheden og dermed oplevelsen for den passerende nøje koreograferes. Brede, let passerbare sten løftede opmærksomheden og gav den fri til det store rum. Svære passager derimod drog opmærksomheden ned mod bevægelsen og fodens rette placering og henledte opmærksomheden på jordfladen og dens tegninger af mos, rødder og sten. Roji-haven var på linje med te-rummet et rumligt laboratorium med retning ind i en ny rumlighed, og erfaringerne fra roji-haven virkede stærkt tilbage på havekunsten. Se Arbejdets Rum, "Refleksioner i te-rummet" 1 af 6, pp. 313-28 (313-17). |
|||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
|||||||||||||||||
11.10.2011 |
|||||||||||||||||