Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Fusuma-detalje fra vestvæggen i Shinju-ans hojo |
Fusuma-detalje fra nordvæggen i Shinju-ans hojo |
||||||||||||||
Fusuma-malerierne er af Soga Jasoku II - en af Ikkyus disciple. De er malet i den Sung-kinesiske tusch-tradition, hvor intetheden er det bærende tema. Der var mange kunstnere blandt Ikkyus disciple, og fra tiden og menneskene omkring templets tilblivelse er der stærke forbindelseslinjer til det 16. århundredes kulturelle nybrud inden for både no-teater, digtning, malerkunst, havekunst og te-ceremoni. Shinju-an er efter sigende det eneste tempel fra Muromachi-perioden (1336-1568), der stadig har sine originale fusuma-skydedøre. Stedet har mirakuløst overlevet både ildebrande, borgerkrige og museumsudplyndringerne i årene efter Meiji-restaureringen i 1868. Shinju-an har også klaret at overleve i det moderne Japan uden åben turisme. Så Shinju-an fremstår stadig idag som et gennemført kunstværk, hvori hver eneste detalje nøje afspejler zen-buddhismens livsform og arbejdsmåde. Se Arbejdets Rum, "Ikkyus living zen," pp. 261-78 (265-68). |
||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
||||||||||||||||
11.10.2011 |
||||||||||||||||