Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Tråde forberedes i Hinayas væveværksted umiddelbart overfor Origin III | Her er det en båndvæv, der gøres klar | ||||||||||||||
I et simpelt betonhus umiddelbart overfor Origin III har Hinaya en lille designafdeling med væveværksted nedenunder - hvor man løbende afprøver nye design og produkter. Støjniveauet fra de mekaniske væve i de rå betonrum var infernalsk. Stemningen var sammenbidt - ingen dagslys til at opbløde de nøgne lysstofrør - alt i alt var det mere trykkogeragtigt end Takamatsus mest komprimerede interiør. Izukura-sans produktbevidsthed kan vi alle lære af. Man kunne afslutningsvis ønske sig, at blot lidt af den opmærksomhed, som bliver obierne og Senshoku-do til del, dryppede på de livsrum, Hinaya byder sine ansatte. Se Arbejdets Rum, "De ansattes Hinaya," pp. 193-202 (193). Det skal til gengæld siges, at da jeg i år 2000 var tilbage i Kyoto, havde Hinaya netop fået splinternye produktionsbygninger. |
||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
||||||||||||||||
11.10.2011 |
||||||||||||||||