Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
||||||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Detalje fra sydhaven ved zen-templet Daisen-in | Titelbladet fra afhandlingen Arbejdets Rum | ||||||||||||||||||
I dag vil jeg søge at give et indblik i min Ph.D.-afhandling, Arbejdets Rum. Den er opbygget af 3 hoveddele, som er udarbejdet med hver sit noteapparat og litteraturliste. De indledende kapitler rummer dels afhandlingens metodiske forudsætninger. Dels en række kapitler omkring arbejdsbegrebet, som danner en fælles platform for de to japanske case-studier. Del to udgøres af Case-studiet om Hinaya, en tekstilvirksomhed i Kyoto, som i 1981 fik tegnet nyt hovedkvarter af den dengang helt unge arkitekt, Shin Takamatsu. Japans urbane landskaber har siden 2. verdenskrig været under hastig transformation, og case-studiet søger at trænge ind bag en af bobleøkonomiens blankpolerede facader og afdække nogle af de mønstre og drivkræfter, der ligger bag. Tredje del, som omfatter næsten halvdelen af afhandlingens 500 sider, er Case-studiet om Shinju-an. Shinju-an er et 500 år gammelt zen-tempel i Kyoto, kun få minutters gang fra Hinaya. Med udgangspunkt i et ophold ved Shinju-an belyser dette case-studie den japanske zen- og te-æstetik - ikke som kunstobjekt, men i dens intime forbundethed med zen-buddhismens eksistentielle arbejdsrum. Arbejdets Rum forstås i denne afhandling på to i hinanden indfoldede planer - dels som det psykiske, indre rum, hvori vores oplevelse af det at arbejde udspiller sig; dels som det arkitektoniske, mere umiddelbart beskrivbare rum, hvori vort arbejde udspiller sig. Selvom arbejdet udspiller sig synkront i begge planer, er deres indbyrdes relation yderst uhåndgribelig. Jeg har derfor søgt gennem et flertal af tilgange at nærme mig forholdet mellem det ydre og det indre arbejdsrum. Se Arbejdets Rum, "Metode og tilgang," pp. 7-14. |
||||||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
||||||||||||||||||||
11.10. 2011 |
||||||||||||||||||||