Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Haven øst for hojo-fløjen har 15 sten i en 3-5-7-komposition. Den er anlagt ved templets grundlæggelse i 1491 | Træerne og det store udhæng lukker sig i dag næsten helt omkring haverummet | ||||||||||||||
Haven mod øst er anlagt af Murata Shuko, en anden af Ikkyus disciple. Shuko blev en af nøglepersonerne i udviklingen af te-ceremonien. Stenene er arrangeret som et Sung-kinesisk tuschlandskab - de modellerer lag på lag af nærmere og fjernere skiver. Haven er idag noget klemt af hojo-fløjens udvidelse i 1601. Og udsigten til de østlige bjerge, som tidligere gav haven stor dybde, er blokeret af moderne byggeri - så træerne mod øst har fået lov at vokse sig tætte. Den daglige lette hånd og den stilfærdige menneskelige tilstedeværelse er en forudsætning for moshavens opretholdelse. Blev der ikke hele tiden fejet lidt bort og blev alt overflødigt organisk materiale ikke hele tiden indsamlet, ville stenene gradvist synke i jorden - overvokset af et langsomt, men sikkert voksende kulturlag. Trods den store arbejdsindsats er moshaverne paradoksalt nok de haver, hvor sporene efter menneskelig tilstedeværelse eller kontrol er mindst synlige. Man kan vide det, men ikke rigtig se det - at hvert et blad, der ligger der eller ikke ligger der, gør det i kraft af menneskelig indvirken. Denne indvirken er samtidig en menneskets indsporing på at genfinde sin oprindelige natur. Gennem denne stadige, menneskelige deltagelse bringes naturkræfternes dynamik ind i et snævrere svingningsfelt - en resulterende næsten-statisk tilstand, som er en central forudsætning for den japanske havekunst. Se Arbejdets Rum, "På havearbejde i Shinju-an" 1 af 2, pp. 279-86 (279 ff.) samt "Prolog, et lille stykke aftalekultur," pp. 237-42 (240). |
||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
||||||||||||||||
11.10.2011 |
||||||||||||||||