Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Vinduer omkring daime-måtten i Teigyoku-ken | Vinduesdetalje i Teigyoku-ken | ||||||||||||||
Der er temmelig mørkt i Teigyoku-ken, selv på en klar eftermiddag, hvor solen strejfer nordvæggens to gittervinduer med hvide papirskodder inden for, og gør dem vibrerende af lys. En japansk ahorngren vifter graciøst i den lette brise udenfor og lader det varme sollys flyde hen over rispapiret i stadig skiftende, kalejdoskopiske mønstre af rødt og grønt med gråviolette og varmtbrune skyggetegninger. Gittervinduet er et godt eksempel på te-æstetikkens bestræbelse. Den simpleste byggeteknik blev til en forfinet æstetisk udtryksmulighed, og denne vinduestype kunne placeres langt friere i rummet end papirskydedørene. Se Arbejdets Rum, "Refleksioner i te-rummet" 1 af 6, pp. 313-28 (322-28). |
||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
||||||||||||||||
11.10.2011 |
||||||||||||||||