Jens Hvass: offentlig fremlæggelse af phd-afhandlingen Arbejdets Rum Kunstakademiets Arkitektskole København 09.09. 1998. |
||||||||||||||||||
download foredragsteksten download afhandlingen |
Fra indgangen til roji-haven, med sechin, det det symbolske toilet, til højre | Trædestensdetalje fra Shinju-ans roji. Roji-havens trædesten koreograferer et rumligt forløb | ||||||||||||||||
Her bevæger vi os ind i Shinju-ans roji-have. Rojien er et rum for at lade alle bekymringer bagude. Rojien, den duggede sti, var forberedelsen til mødet om dette ene: at drikke en kop te. For te-mesteren Sen Rikyu (1522-91) var rojien ikke blot en ankomsthave. Rojien var symbol på en verden af grænseløs ro, og han brugte begrebet til at betegne en renhed i sindet, som havde lagt al verdslig stræben og forplumring bag sig. Se Arbejdets Rum, "Refleksioner i te-rummet" 1 af 6, pp. 313-28 (315-17). |
||||||||||||||||||
01: Arbejdets Rum introduktion 02: 03: 04: 05: 06: Kyoto 07: Nishijin 08: 09: 10: Hinaya 11: Origin I 12: 13: 14: 15: Obi 16: Origin III 17: 18: 19: Senshoku-do 20: 21: 22: Hinayas farveri 23: 24: Zen arbejde 25: 26: Zen-æstetik 27: 28: Shinju-an 29: 30: Shinju-ans hojo 31: 32: 33: 34: Shinju-ans østhave 35: Shinju-ans roji 36: Teigyoku-ken 37: 38: 39: 40: Kaiseki 41: 42: 43: Dogu 44: Shokin-tei 45: 46: 47: 48: 49: 50: Shoko-ken / afslutning |
||||||||||||||||||
11.10.2011 |
||||||||||||||||||